Retelele sociale aduna numeroase date despre comportamentul online al utilizatorilor si le folosesc pentru a vinde publicitatea directionata dupa profilul consumatorului. GDPR obliga site-urile web sa ofere justificari detaliate despre culegerea de date, lucru pe care platformele de social media nu s-au straduit sa il faca.
In urma cooptarii utilizatorilor pentru a-si partaja datele pentru publicitatea directionata, activistii grupului de drepturi digitale Acces Now acuza TikTok de incalcarea legilor UE.
TikTok isi schimba politica
TikTok a declarat ca isi va schimba politica pentru a permite colectarea datelor de la persoanele cu varsta de peste 18 ani din Europa, indiferent daca acestea si-au dat sau nu consimtamantul. TikTok sustine ca aceasta miscare a fost permisa de legea europeana privind protectia datelor (GDPR) si se bazeaza pe un principiu al acesteia numit “interes legitim”, care le permite companiilor sa prelucreze date fara a oferi o justificare specifica.
Acces Now riposteaza
Grupul pentru sprijinirea drepturilor digitale, Acces Now, a solicitat companiei clarificarea temeiului legal si a numit actiunea ca fiind un abuz clar a mai multor legi europene, inclusiv GDPR. Conform publicatiei online SCOOP Estelle Masse, manager legislativ pentru Europa si responsabil global pentru protectia datelor la Acces Now, spune ca “TikTok vrea sa renunte la drepturile persoanelor care folosesc platforma pentru a-si creste veniturile din reclame”. Masse a spus ca sunt si alte platforme de socializare care au avut probleme cu mecanismul de consimtamant, dar ca TikTok a mers cu mult mai departe sugerand ca utilizatorii nu au niciun cuvant de spus cand vine vorba despre utilizarea informatiilor utilizatorilor.
Autoritatile reglementeaza utilizarea “interesului legitim”
Autoritatile de reglementare au inceput deja sa limiteze utilizarea interesului legitim. Acestea au decis in februarie 2022 ca site-urile web care inscriu utilizatorii la publicitate directionata actioneaza ilegal.
Prin intentia de a forta reclamele personalizate pentru toti utilizatorii cu varsta peste 18 ani, TikTok face un abuz grav la confidentialitatea a milioane de oameni care folosesc aceasta platforma de socializare. Acces Now solicita oprirea acestor schimbari invazive si solicita interventia Comitetului European pentru Protectia Datelor.
Acces Now spune NU acestei actiuni
Conform publicatiei citate, Estelle Masse sustine ca “TikTok vrea sa uite de drepturile persoanelor care folosesc platforma pentru a-si crește veniturile din reclame. La aceasta, Access Now spune “NU”. Modul in care platformele de social media precum TikTok implementează mecanismele de consimtamant este departe de a fi perfect – sau legal – deoarece este adesea grupat in termeni lungi de servicii.”
Conform aceleiasi publicatii, Isedua Oribhabor, Business & Human Rights Lead la Acces Now, a declarat: „Companiile de social media au obligatia de a proteja datele personale a milioane de oameni si de a respecta alegerile de confidentialitate facute de cei care folosesc platformele. Ele nu pot pur si simplu sa actioneze un comutator si sa se intoarca impotriva oamenilor care isi sustin platformele si isi mentin afacerea prospera.”
Intrucat modificarile propuse vor schimba intreaga industrie care utilizeaza reclamele personalizate si directionate, Acces Now a contactat Comitetul European pentru Protectia Datelor si TikTok. Intr-un moment in care UE ia masuri suplimentare pentru reglementarea acestor activitati, autoritatile trebuie sa actioneze pentru a preveni schimbarile care limiteaza drepturile de confidentialitate si de protectie a datelor utilizatorilor.
Tu respecti toate reglementarile GDPR? Daca ai nevoie de sprijin si consultanta pe teme juridice, poti sa apelezi la avocat Braila Antohe Dan care se afla in topul celor mai buni avocati. Aici vei gasi suport profesional si expertiza in diverse domenii!